Lena de Veen

Foto: deveendesign

”Berättandet är mitt yrke. Jag arbetar som kulturjournalist och skriver krönikor, recensioner och artiklar. Ibland tar jag uppdrag som bild- och kulturredaktör. Berättelser av olika slag har alltid funnits i mitt liv. På mina föräldrars sängbord låg alltid högar med böcker och vid köksbordet diskuterades det ofta. Min mamma berättade historier, sanna och påhittade, bland annat från sin uppväxt och pappa kontrade med sagor och fabler och ibland enstaka berättelser från Java där han gjort militärtjänst. Långt in i bokhyllan låg hans dagbok från kriget och dunkade som ett hjärta, ropade på mig. Jag smög ibland dit och bläddrade bland de tätt skrivna raderna, frustrerad över att språket i det inte var mitt. Där, någonstans mellan det lättillgängliga och svåråtkomliga, började mitt skrivande. Min tanke med Den korta stund är att skildra en tid i en kvinnas liv som knuffar henne i en helt ny riktning. Om ett ögonblick när förväntningarna på vad livet ska ge krockar med verkligheten och får konsekvenser som ekar över generationer. Tanken är att fortsätta berättelsen i två uppföljningar som speglar hennes barn och barnbarn och hur hennes val och handlingar, som för henne bara tycks hända, låser fast dem alla i vad vi kallar det sociala arvet.”

Lena de Veen romandebuterar i september 2019 med Den korta stund.


Press

Recension i Folket i Bild/Kulturfront, nr 4/2020.
Barnet och maken dör – hur kan bitterheten hejdas från att gå i arv? Recension i Avesta Tidning, 20191215.
Barnet och maken dör – hur kan bitterheten hejdas från att gå i arv? Recension i Gefle Dagblad, 20191214.
Missa inte DD:s författare Göran Greider och Lena de Veen – går på dalaturné Boksamtalseventtips i Dala-Demokraten, 20191019.
Lena de Veen debuterar med mormors hårda livshistoria Intervju i Dala-Demokraten, 20191010.
Lena de Veen från Hofors bokdebuterar med besked – Bodil Juggas är omtumlad Recension i Arbetarbladet, 20191010.
Intervju i P4Dalarna (16 min in i programmet), 20190925.
Recension i Tidskriften Klass, nr 4/2019.
Recension i BTJ, nr 23/2019.